Wednesday, November 25, 2009


PASIR TUMBUH – Pendidikan agama perlu diterapkan di awal usia kanak-kanak lagi seperti mana kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Ahli Lembaga Pengarah Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) Pusat, Mohd Nuri Yaakob berkata, kesungguhan itu dapat dilihat seperti mana yang dilakukan oleh Pasti dalam melahirkan insan yang bertaqwa kepada Allah.

“Hasilnya dapat dilihat apabila sudah 25 tahun Pasti ditubuhkan bermula dengan penubuhan Putera Islam yang diasaskan di negeri ini pada tahun 1984,” katanya kepada :Sinar Harian :ketika ditemui di Majlis Ihtifal Pasti At-Taqwa Terusan di sini.

Turut hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Tumbuh, Ahmad Baihaki Atiqullah dan Pengerusi Pasti At-Taqwa, Ustaz Muhammad Talib.

Mohd Nuri berkata, Pasti telah membawa banyak perubahan dalam membentuk siasah keperibadian remaja yang kini sudah pun menjadi dewasa jika dikira bermula pada tahun 1984 hingga kini.

Beliau berkata, korikulum dan kokurikulum yang menekankan aspek pengajian berasaskan pendidikan agama dengan melibatkan beberapa mata pelajaran seperti Tauhid, Akidah, peribadi Muslim serta asas fardu ain.

Katanya, begitu juga berkaitan dengan kokurikulum, Pasti tidak pernah mengetepikannya di mana setiap tahun diadakan sukan tahunan di seluruh negara yang bermula pada peringkat DUN, Parlimen serta Kebang-saan.

“Pada tahun ini Pesta Sukan Pasti telah diadakan di Selangor dan Kelantan menjuarai dalam sukan bola jaring di mana pada tahun hadapan akan diadakan di Pulau Pinang pula,’’ katanya.

Mohd Nuri berkata, de-ngan pemilihan Kelantan sebagai tuan rumah sambutan Jubli Perak sempena 25 tahun penubuhan Pasti baru-baru ini menggambarkan Ke-lantan adalah negeri yang sentiasa menerajui kepada perubahan.

“Dalam Pasti juga kini :sudah banyak perubahan yang dibawa demi kepentingan pelajar serta guru-guru.

“Kini guru-guru dan kakitangan Pasti boleh menggunakan koperasi yang ditubuhkan oleh Pasti Pusat untuk dimanfaatkan terutamanya dalam menjana ekonomi dan kebajikan mereka,’’ katanya.

No comments:

Post a Comment