Thursday, November 19, 2009


KUALA LUMPUR – Menyedari tembelangnya pecah dan sedang diburu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) serta orang ramai yang pernah terpedaya dengan tipu muslihat- nya, seorang lelaki yang mengaku dirinya ustaz menghilangkan diri sehingga kini.

Bekas pembantu ‘ustaz’ terbabit yang enggan dikenali berkata, sebelum kegiatan penipuannya diketahui ramai, ‘ustaz’ terbabit giat mengadakan ceramah dan kuliah agama di masjid serta surau di sekitar Lembah Klang.

Katanya, setiap kali memberikan ceramah atau kuliah agama, ‘ustaz’ itu pasti memberitahu jemaah surau dan masjid bahawa dia menguruskan sebuah sekolah tahfiz serta memerlukan sumbangan bagi membiayai sekolah berkenaan.

“Kutipan yang diperoleh agak lumayan dan selama tiga bulan saya ikut dia, dia bagi ceramah manakala saya akan tunggu di luar dengan tabung untuk mengutip sumbangan bagi sekolah tahfiz yang sebenarnya tidak wujud,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di sini, kelmarin.

Beliau berkata, sepanjang Ramadan lalu, selain menerima banyak wang zakat, mereka turut memperoleh wang dengan menjual buah kurma dan jus kurma yang kononnya telah dijampi ‘ustaz’ terbabit dengan ayat-ayat yang boleh menghalau jin dan syaitan.

“Di penghujung ceramah dia akan cakap dia ada bawa produk di belakang, buah kurma dan jus kurma, katanya tak perlu takut kalau makan kurma itu cuma pantangnya selepas makan jangan memandu.

“Kalau makan kena berehat dahulu kerana takut nanti kepala rasa berat, mengantuk tetapi kalau nak elak semua itu kena minum jus kurma yang dijualnya.

No comments:

Post a Comment